پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3913
-
الف
+

مکتب آوازی اصفهان مستند شد

پنجاهمین اثر مستند غلامرضا مهیمن به مکتب آوازی اصفهان به نقل از اساتید این حوزه می‌پردازد.

پنجاهمین اثر مستند غلامرضا مهیمن به مکتب آوازی اصفهان به نقل از اساتید این حوزه می‌پردازد.

این مستندساز در این‌ باره گفت: مکتب آوازی اصفهان از اواخر دوره قاجار شکل می‌گیرد. در آن دوره نایب اسدالله به همراه سیدعبدالرحیم اصفهانی که روحانی بوده و صدای خوبی داشته است، شروع به کار می‌کنند و این ۲ که از شاگردان ابراهیم آقاباشی بودند، پایه‌گذار مکتب آوازی اصفهان می‌شوند.

وی ادامه داد: ما با روایت تاریخچه‌ مکتب آوازی اصفهان، به سال ۱۳۰۴ و دوره‌ تاج اصفهانی که از شاگردان سیدعبدالرحیم بوده است، می‌رسیم. او نوآوری‌هایی در آواز انجام می‌دهد که ماندگار می‌شود و در ادامه هم نگاهی به شاگردان تاج و مکتب آوازی اصفهان در روزگار معاصر داریم.

این مستندساز اصفهانی با تاکید بر این که اکثر مستندهایش در زمینه‌ معرفی فرهنگ و شخصیت‌های فرهنگی اصفهان بوده است، عنوان کرد: تحقیقات من برای ساخت مستند «گوشه‌های اصفهان» از سال ۹۴ شروع شد و از یکم آبان ماه فیلمبرداری را آغاز کردیم، اما  از آن جایی که هماهنگی با اساتید این مکتب آوازی کاری دشوار است روند کار اندکی کندتر از پیش‌بینی‌های من پیش رفته و هنوز سی درصد از فیلمبرداری باقی مانده است.

مهیمن با بیان این که با بخشی از اساتید مکتب آوازی اصفهان گفتگوهایی انجام شده است، بیان کرد: علی‌اصغر شاه‌زیدی، محمدتقی سعیدی و نعمت‌الله ستوده از جمله اساتیدی هستند که تا به حال با آن‌ها گفتگوهایی داشته‌ایم و علاوه بر این با چند جامعه‌شناس درباره‌ دلایل شکل‌گیری مکتب آوازی اصفهان در جامعه آن روزگار و ریشه‌های فرهنگی- اجتماعی آن صحبت کردیم. در این زمینه دکتر کیوان و دکتر مظاهری از اساتید دانشگاه هم ما را همراهی کردند.

وی با اشاره به نام این مستند اظهار کرد: «گوشه‌های اصفهان» را به عنوان نام این مستند انتخاب کردیم، چون ایهام دارد. در آوازها یش از هشتصد گوشه داریم و می‌توان گفت منظور این گوشه‌های آوازی است و از سوی دیگر می‌توان گفت گوشه‌های شهر اصفهان مدنظر ما است.

این مستندساز در پایان بیان کرد: در حال حاضر مستند ما گفتگو محور شده، اما تلاش من این است که حالت روایی‌تری داشته باشد.

ب س / س م

نظر شما
ارسال نظر